علاج واقعه پیش از وقوع نباید کرد؟
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۰۳۸۹۵
نخستین بار که شایعات مرتبط با پخش بدون مجوز سریالها مطرح شد «ساترا» به عنوان زعیم شبکه خانگی از احتمال تعلیق برخی پلتفرمها به خاطر پخش سریال بدون مجوز و در عین حال عدم لحاظ ممیزیهای وارده خبر داد.
به دنبال آن شاهد حذف بیلبوردهای سریالهای خانگی از سطح شهر بودیم. پلتفرمهای خانگی پیشتر برای تبلیغات محیطی سریالهایشان سنگ تمام میگذاشتند ولی عرضه سریالهای تازه بدون هر گونه تبلیغات محیطی پیش رفته است این فقدان تبلیغ محیطی نیز خودش شائبه فقدان مجوز به عنوان پیشنیاز عرضه تبلیغ را پررنگ کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اینکه چرا شبکه خانگی به جایی رسیده که پلتفرمهایش سریال بیمجوز پخش میکنند و حتی از تبلیغ محیطی میگذرند که سریالشان پخش شود میتواند دلایل مختلف داشته باشد.
کشمکش میان ساترا و ارشاد
اگر اخبار شبکه خانگی در دو سال اخیر را مرور کرده باشیم حتماً با کشمکشهای میان ساترا و ارشاد برای در اختیارگیری زعامت شبکه خانگی یا همین پلتفرمهای ویدئوی درخواستی مواجه شدهایم. عاقبت این کشمکش هم که معلوم شد؛ واسپاری نظارت به ساترا. ساترا هر چند در ماههای ابتدایی پذیرش زعامت سعی میکرد با سختگیری کمتر مجوز پخش سریالها را بدهد ولی هر چه بیشتر گذشت سختگیرتر شد.
دلیل سختگیری ساترا سطح کیفی پایین برخی سریالهای شبکه خانگی بود. متأسفانه شیوع کرونا که به تعطیلی سالنهای سینما منجر شد هر چند رونق مالی را وارد شبکه خانگی کرد ولی فقدان برنامهریزی متناسب برای جذب کارگردان و نویسندههای خبره در امر سریالسازی موجب شد بخش عمده سرمایهها تلف شود.
اگر کارنامه دو سال اخیر شبکه خانگی را مرور کنیم به جز نمونههای معدود کمتر سریال ماندگاری تولید شد و نه تنها بستر اقتصادی مناسب پلتفرمها به جهش کیفی در سریالسازی نینجامید بلکه برخی سریالها در همان اوایل یا نیمهها معلق شده و ناتمام ماندند.
انتقادهای گاه و بیگاه مخاطبان و رسانهها به این سطح کیفی نازل سبب شد ساترا هم سختگیری را چنان بالا ببرد که برخی سریالها اصلاً نتوانند مجوز عرضه بگیرند و به دنبالش مجوز تبلیغ محیطی هم نگرفته و پخش بدون مجوز آنها نیز غائلهساز باشد.
اینکه چگونه میشود بدون داشتن مجوز، سریال عرضه کرد بحث دیگری را هم به ذهن متبادر میکند و آن هم اینکه چرا سختگیری درباره حفظ سطح کیفی را از همان مرحله صدور پروانه ساخت اعمال نکردند؟
چرا ممیزان ناظر بر پلتفرمها سعی نکردند در همان زمان بررسی فیلمنامه برای صدور پروانه ساخت به بازبینی دقیق و اپیزود به اپیزود سریال و سپس صدور پروانه بپردازند تا علاج واقعه پیش از وقوع کرده باشند، حالا که کار از دست رفته چه میتوان کرد جز فرایند اصلاحی؟
به هر حال هزینهای که صرف تولید سریال شده را که نمیتوان دور ریخت و نمیشود از تهیهکنندهای که پروانه ساخت دارد خواست سریالی که با پروانه ساخت تولید کرده را کلاً آرشیو کند! پس چاره چیست؟
سختگیری بیشتر در مرحله تأیید متن
دستکم در برابر سریالهای آماده شده باید نظارت پیش از پخش را جدیتر کرد و شرایطی فراهم آورد که سریال با اعمال اصلاحات روانه پخش شود نه اینکه اصلاً به سریال پروانه ندهند که به پخش غیرمجاز منجر شود.
ولی این اقدام فقط مقطعی است و اگر بخواهیم اقدامی بلندمدت برای بهبود اوضاع سریالسازی در پلتفرمها تدارک ببینیم، باید به همان علاج واقعه پیش از وقوع رجوع کنیم یعنی سختگیری را به مرحله تأیید متن و تأیید عوامل اصلی تولید منتقل کنیم.
وقتی فردی به دنبال دریافت مجوز سریال است که تنها سابقهاش ساخت فقط یک فیلم بلند و چند فیلم کوتاه بوده چرا باید اصلاً برای چنین فردی پروانه سریالسازی صادر شود؟ و چرا لااقل به مانند ساختار استودیویی از او خواسته نمیشود یکی دو قسمت به عنوان آزمایشی بسازد و بعد برای دریافت پروانه اقدام کند؟
طبیعی است که در هر ساختاری -ولو غیرهنری- فرایند احراز صلاحیت انجام شغل میتواند نخستین عامل برای دریافت مجوز فعالیت باشد و در شبکه خانگی نیز باید این احراز صلاحیت به طور جدی انجام شود.
اگر در همان مرحله صدور پروانه ساخت دقت نظر داشته باشند تا اولاً فیلمنامه کامل سریال ارائه و بررسی شود و سپس کارگردان و تهیهکننده احراز صلاحیت دقیق داشته باشند یقیناً اوضاع سریالسازی شبکه خانگی به مراتب بهتر خواهد شد.
خبرنگار: حامد مظفری
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: سریال پروانه ساخت صدور پروانه شبکه خانگی سریال سازی پلتفرم ها سریال ها سخت گیری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۳۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سریال کیانوش عیاری آماده است؟/ باز هم جای خالی «کتاب باز»
خبرگزاری مهر -گروه هنر-عطیه مؤذن؛ «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی میپردازد. همچنین در این بسته، نیمنگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاهترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.
امروز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه میتوانید با شماره ۱۴۸ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید.
چهره هفته؛ کیانوش عیاری
«۸۷ متر» از زمانی که نام گذاری شد تا به تولید رسید و حتی با پایان تصویربرداری در همه این چند سال با حواشی مختلفی مواجه بوده است و کیانوش عیاری کارگردانی که بعد از سینما با چند سریال شاخص در تلویزیون شناخته میشود چالشهای متعددی برای این سریال داشت. اوج اخبار بحث برانگیز درباره این «۸۷ متر» رسید به تصمیم گیری برای پخش آن که قرار شد از پلتفرمها و در خارج از تلویزیون به پخش برسد. خبری که حدود یک سال پیش مهدی نقویان رئیس سیمافیلم آن را مطرح کرد.
بعد از این تصمیم البته گویی هیچ پلتفرمی برای آخرین سریال کیانوش عیاری پیش قدم نشد و عجیب بود که در این یک سال پخش سریال از هیچ پلتفرمی به قطعیت نرسید. طی آن زمزمههایی هم شنیده شد که شاید کار کیفیت و فرم متناسب با پلتفرمها را ندارد. با این حال عیاری که در این مدت سکوت هم کرده بود این هفته در گفتوگو با برنامه «استودیو هشت» رادیو نمایش خبری را مطرح و اعلام کرد که سریال قرار است از تلویزیون به پخش برسد و حدود ۱۰ تا ۱۵ روز دیگر از شبکه یک روی آنتن میرود. این خبر به سرعت در فضای مجازی و رسمی رسانهها منتشر شد اما در ادامه اش تأیید یا حتی تکذیبی از مدیران تلویزیون وجود نداشت تا بتواند به ابعاد دیگری از این خبر بپردازد. خبرهای غیررسمی دیگری هم شنیده میشود که نشان میدهد هنوز کیانوش عیاری سریال نهایی را به مدیران تحویل نداده است که بتوان درباره پخش دوباره آن تصمیم گرفت. او یک نسخه ۳۴ قسمتی برای پلتفرمها آماده کرده است و یک نسخه حدوداً ۴۰ قسمتی برای تلویزیون که گفته میشود هنوز این نسخه نهایی نیست.
حاشیه هفته؛ افعی تهران
سکانسی از سریال «افعی تهران» طی یک هفته گذشته به سوژه بحث برانگیز و تیتر اصلی رسانهها تبدیل شد. حواشی این سکانس و تبعاتی که در پی داشت باعث شد واکنشهای ادامه داری هم در فضای مجازی فراگیر شود. پیمان معادی شخصیت اصلی سریال «افعی تهران» در این سکانس با ناظم زمان مدرسه خود مواجه میشود که حالا پیر و میانسال شده است. او که تصویر خوبی از ناظم خود در ذهن و گذشته اش ندارد و بیشتر هم کتکهایش به یاد مانده است اینها را به او یادآوری میکند و ناظم همه را انکار میکند. برخورد تند معادی در نقش شخصیت آسیب دیده در فضای مدرسه با معلمش و بیرون کردن معلم از ماشین در این سکانس باعث شد که آموزش و پرورش از این سکانس شکایت کند و خواهان تشکیل پرونده شود.
در فضای مجازی اما ماجرا به گونه دیگری رقم خورد بیشتر کاربران سراغ تجربههای تلخ خود از مدرسه رفتند و از ناظم یا معلم سختگیری یاد کردند که باعث شده خاطراتی از کتک خوردنها و تحقیرها را برایشان تداعی کند.
اعتراض قشرهای مختلف به سکانسی از یک سریال یا فیلم چیز عجیبی نیست اما گویی در سالهای اخیر این نگاه اعتراضی بیشتر هم شده است و اقشار و گروههای مختلف کمتر تاب دیدن تصویری حتی متضاد با واقعیت را داشته اند. درصورتیکه باید بپذیریم که اینها در نهایت تخیل نویسنده و کارگردان است و قرار نیست به مثابه مستند به آن نگاه شود.
بلاتکلیف هفته؛ سریال سرزمین مادری
فصل سوم «سرزمین مادری» هنوز از تلویزیون پخش نشده است و عجیب است که پس از یک دهه پخش باز هم فاز سوم سریال با تأخیر روی آنتن میرود. سریال «سرزمین مادری» پرحاشیه ترین مجموعه تلویزیون در یک دهه اخیر است؛ سریالی که یک دهه پیش سه قسمت از آن روی آنتن رفت و بعد تا یک دهه توقیف ماند. این سریال را کمال تبریزی کارگردانی کرد و چهرههایی در آن حضور یافتند که هر یک ستارههای یک فیلم و سریال هستند.
تلویزیون در این سالها هر بار خواست این سریال را به پخش برساند با حاشیه و جنجال تازه ای مواجه شد و جرأت نکرد جلوی فشارهای بیرونی بایستد. به ویژه که بعد از اعتراضات اولیه سریال با اصلاحات و دوبله و تصویربرداریهای مجدد هم همراه شد اما مدیران بعد از این تغییرات هنوز برای پخش سریال با چالش مواجه بودند.
میتوان گفت از مهمترین اقدامات پیمان جبلی در دوره مدیریتش پخش همین سریال «سرزمین مادری» بعد از یک دهه است. سال گذشته این سریال ابتدا از تلوبیون و بعد از تلویزیون و شبکه سه روی آنتن رفت.
۲ فصل از سریال تا اسفند ماه از شبکه سه پخش شد و قرار شد فصل جدید در سال ۱۴۰۳ به پخش برسد. با این حال هنوز فصل سوم سریال آماده پخش نیست. از یکی دو روز پیش هم شبکه سه اقدام به بازپخش فصل اول سریال کرده است و احتمالاً با پایان فصل اول و دوم میتوان شاهد تماشای فصل سوم سریال بود.
پیشنهاد هفته؛ برنامههای کتابی
تلویزیون در ایام نمایشگاه کتاب برنامههای مختلفی را تدارک دیده است. شبکههای سیما در گزارشهای ویژه و برنامههای مستقل سراغ نمایشگاه کتاب میروند و به این بهانه با نویسندگان، ناشران و … گفت و گو میکنند.
با این حال هر سال در این ایام نام شاخص ترین برنامه کتابی تلویزیون در ذهنها تداعی میشود و اینکه چرا همچنان تلویزیون نتوانسته است جایگزینی برای «کتاب باز» داشته باشد. برنامهای که با همه نقاط ضعف و قوت خود توانست به برندی در میان برنامههایی با موضوع کتاب تبدیل شود.
امسال تلویزیون در شبکه نسیم برنامه جدیدی با نام «دیدی نو» دارد که ایوب آقاخانی بازیگر و کارگردان تئاتر و نمایشهای رادیویی مجری کارشناس برنامه است. این برنامه در ۵۲ قسمت تولید میشود و باید دید با پیش بینی این تعداد قسمت قرار است به فصلهای بعدی هم برسد یا نه و اینکه برای برند شدن آن در چند فصل تلاش میشود؟
کد خبر 6101371 عطیه موذن